(b. 1975)
Inka Snow
2006
Mixed media
30 x 265 x 202 cm
Inka Snow revisits experimental practices and models of collective life in the 1960s and 70s, as well as the social and ideological aspirations of the time. An architectural model of a community-housing complex lies under topographical scars topped by enormous lines of cocaine on a rugged terrain of snowdrifts. The term ‘Inka snow’ was used as slang for cocaine in Peru during the 1960s.
Hidden architecture and landscapes combine violently, suggesting a potential collapse of a natural manipulative space. The artist is evidently interested in showing the relationship between historical remembrance transgressing the informal and the imposition of the new. Traces, marks and carvings, some natural and some indiscriminately engraved by trucks taking shortcuts in the desert, refer to the Nazca Lines. In 1968 it was hypothesized by the archaeologist von Daniken Erich Maverick that the lines in the Nazca desert functioned as interstellar landing strips; a theory that suggests an altogether different type of trip.
(b. 1975)
Inka Snow
2006
Técnica mixta
30 x 265 x 202 cm
Inka Snow revisa las prácticas experimentales de los modelos de vida colectiva en las décadas del 60 y 70 y las aspiraciones sociales e ideológicas del momento. El modelo arquitectónico para un proyecto comunal de viviendas yace bajo cicatrices topográficas cubiertas por grandes líneas de cocaína y sobre un terreno escarpado compuesto por montañas de “nieve”. En el Perú durante los años 60 se utilizaba “nieve inca” como jerga para la cocaína.
Cuando la arquitectura y el paisaje se combinan violentamente sugieren el potencial colapso de lo natural por un espacio de manipulación. Andrade Tudela muestra interés por evidenciar la relación entre lo histórico, la trasgresión de lo informal y la imposición de lo nuevo. Inka Snow hace referencia a las Líneas de Nazca y donde nuevas marcas o huellas se han trazado por indiscriminadamente camiones que toman atajos en el desierto. Finalmente, en 1968 el arqueólogo Maverick Erich von Daniken subrayó que las líneas funcionaron como pistas de aterrizaje interestelares; por cierto, una reseña que insinúa otro tipo de viaje.