(b. 1982)
Es todo gracias a ti
2013
Wooden blocks, stone, polyurethane foam, fabric, volcanic stone, flagstone, PVC 236
329 x 329 x 95 cm
Initially envisaged as a project aimed at children, ‘Es todo gracias a ti’ refers to the relationship between consciousness and history with fragility and questioning as essential to human development. Shown for the first time in an art fair environment, the artist decided that the visitors, mostly adults, should interact in a dynamic of construction and destruction with the wooden blocks and other objects.
The different parts in the space awaken a natural desire to organize and incorporate personal or collective symbolic patterns. Each piece suggests a “series of historical patterns” such as domination, threat, fear, containment, alliance, confrontation and territoriality. It is the public that dismantles any established hierarchy while handling or “playing” with the shapes. Despite recognizable elements becoming immediately noticeable, surprises are essential to this “game” where, as stated by the artist, the combinations “are not intended to predetermine a type of association.”
(n. 1982)
Es todo gracias a ti
2013
Bloques de madera, piedra recinto, piedra de río, espuma de poliuretano, tela, piedra volcánica, laja, piso de PVC 236
329 x 329 x 95 cm
Inicialmente, la idea de hacer un proyecto dirigido a los niños hace referencia a la relación entre la consciencia y la historia con la fragilidad y el cuestionamiento, como lo fundamental para el desarrollo humano.
Presentada inicialmente en una feria donde primaba el público adulto, la artista decidió que sean ellos quienes interactúen con bloques de madera y otros materiales manipulables, en una dinámica de construcción y destrucción. Las diversas piezas en el espacio pudieran despertar un deseo innato por organizar y conjugar patrones simbólicos personales o colectivos. Si bien las piezas sugieren una “serie de patrones históricos” como dominación, amenaza, expansión, miedo, contención, alianza, enfrentamiento y territorialidad, es el público quien desarticula cualquier jerarquía establecida al manipular o jugar con estas formas. El elemento sorpresa es esencial en este “juego” pues las piezas “no están pensadas para predeterminar un tipo de asociación”. Evidentemente surgirán elementos reconocibles al relacionar ciertas formas con otras.