Proyecto AMIL in collaboration with Museo de Arte de Lima - MALI
Wednesday, 1 June
7 pm
Speakers:
Diego Lama
Alice Vega
This event will be held in the MALI Auditorio AFP Integra
Free Entrance
In the context of Iván Argote’s exhibition Sírvete de mi, sírveme de ti, Proyecto AMIL in collaboration with Museo de Arte de Lima - MALI are pleased to present two of the most recent films by the Colombian artist, Fructose (2015) and The Messengers (2014). Comments and analysis by the video-artist Diego Lama and the artist and teacher Alice Vega will follow the screening.
Fructose (2015. Video. 21' 27”) shows how in the deep English countryside, the government has preserved an apple tree from which Isaac Newton’s apple was supposed to have fallen. Although this anecdote was first narrated by Newton’s biographer 30 years after his death, the image of the apple being central to the theorization of the law of universal gravitation has been reproduced, vulgarised and commercialised. Fructose takes this as a starting point to generate a poetic and surrealist documentary about the images that science produces and their impact on our own understanding of the world.
The Messengers (2014. Video. 30') follows Gaby and Blaine, two young North Americans with a strong political and intellectual interest, wandering around two small historical towns during Easter: Mompox in Colombia and Arcos de la Frontera in Spain. History, architecture, folklore, landscapes and religious traditions create a complex atmosphere for this conversation that balances in between philosophical and personal statements. The traffic of signs that the narrative establishes makes evident the friction between colonisation and post-colonisation, tradition and contemporary culture, creating an oneiric narrative in which Gaby and Blaine seem to be lost and become an image of our own fragility as political and ethical entities in the contemporary world.
About the artist
Iván Argote (Colombia, 1983) lives and works in Paris. In his work, the artist deals with the way that man relates to the myriad of changes that take place daily in the historical, economic, political and moral realms. His aim is to question the role of subjectivity in the revision of these concepts. Argote involves the body and emotions in the construction of his thinking, and develops methods to generate reflections on the way we construct certainty in relation with politics and history. By creating interventions and performances for the public space, which are sometimes further developed in the format of films and installations, the artist explores the city as a space of transformation. His work has been shown around the world.
SCREENING
Iván Argote
PROYECCIÓN
Iván Argote
Proyecto AMIL en colaboración con el Museo de Arte de Lima - MALI
Miércoles, 1 de Junio 7:00 pm
Conversan:
Diego Lama
Alice Vega
Este evento se llevará a cabo en el Auditorio AFP Integra del MALI
Entrada Libre
En el marco de la exposición Sírvete de mi, sírveme de ti de Iván Argote, Proyecto AMIL en colaboración con el Museo de Arte de Lima - MALI, se complacen en presentar dos de los films más recientes del artista colombiano: Fructose (2015) y The Messengers (2014). La proyección de los videos será acompañada por los comentarios del video-artista Diego Lama y la artista y docente Alice Vega.
Fructose (2015. Vídeo. 21'27”) muestra como en el campo inglés, el gobierno ha conservado el manzano del que supuestamente habría caído la manzana de Newton. A pesar de que esta anécdota fue contada por el biógrafo de Newton, 30 años después de su muerte, la imagen de la manzana cayendo como aquello que llevó al científico a plantear la ley de la gravitación universal, ha sido reproducida, vulgarizada, re-utilizada y comercializada. Fructose toma esto como un punto de partida para generar un documental poético y surrealista sobre las imágenes que produce la ciencia y su impacto en nuestra propia comprensión del mundo.
The Messengers (2014. Video. 30') muestra a Gaby y Blaine, dos jóvenes norteamericanos con marcadas inquietudes intelectuales y políticas, en un recorrido entre dos pueblos históricos durante celebraciones de Semana Santa: Mompox en Colombia y Arcos de la Frontera en España. La historia, la arquitectura, el clima, el folclor y las tradiciones religiosas crean un escenario complejo para esta conversación, que transita entre declaraciones filosóficas y personales. El tráfico de signos que instaura la narración hace evidente la fricción entre la colonización y posterior re-colonización, la tradición y la cultura contemporánea, creando una narrativa onírica en la que Gaby y Blaine parecen estar perdidos; devolviéndonos una imagen de nuestra propia fragilidad como entidades políticas y éticas en el mundo contemporáneo.
Acerca del artista
Iván Argote (Colombia, 1983) vive y trabaja en París. En su trabajo, el artista reflexiona acerca de la forma en que el hombre se relaciona con los innumerables cambios que tienen lugar todos los días en los planos históricos, económicos, políticos y morales. Su objetivo es interrogar el rol de la subjetividad en la revisión de estos conceptos. Argote implica al cuerpo y las emociones en la construcción de su pensamiento, y desarrolla métodos para generar una reflexión sobre la forma en que construimos certezas en torno a la política y la historia. A través de la creación de intervenciones y performances para el espacio público, que muchas veces continúa desarrollando en el formato de películas e instalaciones, el artista explora la ciudad como espacio de transformación. Su trabajo ha sido expuesto en varias ciudades alrededor del mundo.