December 2012
Proyecto AMIL
Centro Comercial Camino Real
Lima
The exhibition at Centro Comercial Camino Real is inspired by Walter Benjamin’s unfinished ‘The Arcades Project’, written between 1927 and his death esscaping from Nazism in 1940. Benjamin’s Arcades project was an encyclopaedic attempt to celebrate, describe, clsiffy and critique modernity through Paris’ XIX century shopping arcades. For Benjamin, the commercial arcades were ‘a world in miniature’, and an egalitarian machine where the population could have access to modernisation and its commodities. Using Benjamin’s Arcades as a departure point, the exhibition occupies unused shops in the lower ground floor of Camino Real using them as places of display works, primarily of contemporary Peruvian artists.
In parallel, inside Proyecto AMIL’s main space, three artists that have been central figures within the development of art in Peru and which have not always has the presence and recognition they deserved are brought to the foreground: Reynaldo Luza (1893-1978), Benjamín Moncloa (1927-) y Emilio Rodríguez Larraín (1928-). Luza constantly explores the shades and chromatic intensities of the landscape of the Peruvian coast, meanwhile Moncloa is one of the main representatives of a very particular Peruvian geometric abstraction. Finally, the recent paintings of Emilio Rodriguez Larraín continue questioning his own artistic language and taking his own abstract painting to new directions.
Exhibited artists:
Assume Vivid Astro Focus
Armando Andrade Tudela
Eduardo Basualdo
Juan Enrique Bedoya
Alberto Borea
Fernando Bryce
Raimond Chaves
Matias Duville
Philippe Gruenberg
Pablo Hare
Eduardo Hirose
Rosario Lopez
Reynaldo Luza
Gilda Mantilla
Jerry B. Martin
Jose Carlos Martinat
Claudia Martínez
Alfredo Marquéz
Benjamin Moncloa
Eliana Otta
Ishmael Randall Weeks
Juan Javier Salazar
Emilio Rodríguez Larraín
Mario Testino
David Zink Yi
The Arcades Project
The Arcades Project
Diciembre de 2012
Proyecto AMIL
Centro Comercial Camino Real
Lima
La exhibición en el Centro Camino Real esta inspirada por el inconcluso ‘Libro de los Pasajes’ de Walter Banjamin, escrito entre 1927 y su muerte escapando del Nazismo en 1940. El proyecto de los pasajes de Benjamin constituye un intento enciclopédico de celebrar, describir, clasificar y criticar la modernidad a partir de los pasajes comerciales del siglo XIX en Paris. Para Benjamin, los pasajes comerciales eran ‘un mundo en miniatura’ y una maquina igualitaria donde la población podía tener acceso a la modernidad y sus productos. Usando ‘los pasajes’ de Benjamin como punto de partida, la exhibición ocupa algunas tiendas desocupadas del piso inferior del Centro Camino Real y las utiliza para exhibir dentro de ellas obras, en su mayoría, de artistas contemporéneos del Perú.
En paralelo, dentro del espacio Proyecto AMIL se traen a primer plano tres artistas que han sido figuras centrales en el desarrollo del arte peruano, y que no siempre han tenido la presencia y el protagonismo que sin duda merecen: Reynaldo Luza (1893-1978), Benjamín Moncloa (1927-) y Emilio Rodríguez Larraín (1928-). Luza explora de manera constante los matices e intensidades cromáticas del paisaje de la costa peruana, mientras que Moncloa es eno de los principales exponentes de una muy particular abstracción geométrica peruana. Finalmente las pinturas recientes de Emilio Rodríguez Larraín, continúan cuestionando su propio lenguaje artístico y llevando a nuevos rumbos su pintura abstracta.
artistas:
Assume Vivid Astro Focus
Armando Andrade Tudela
Eduardo Basualdo
Juan Enrique Bedoya
Alberto Borea
Fernando Bryce
Raimond Chaves
Matias Duville
Philippe Gruenberg
Pablo Hare
Eduardo Hirose
Rosario Lopez
Reynaldo Luza
Gilda Mantilla
Jerry B. Martin
Jose Carlos Martinat
Claudia Martínez
Alfredo Marquéz
Benjamin Moncloa
Eliana Otta
Ishmael Randall Weeks
Juan Javier Salazar
Emilio Rodríguez Larraín
Mario Testino
David Zink Yi