Thursday 21 November 
5pm–7:30pm: film screening
7:30pm: conversation with Jorge Villacorta

 

Proyecto AMIL
Lima

 

Within the framework of Colapso gravitatorio, a solo show by the artist Yoshua Okón, Proyecto AMIL is pleased to invite you to the screening of Saló, or the 120 Days of Sodom (1975), the last movie by the famous Italian film director Pier Paolo Pasolini, followed by a conversation with curator Jorge Villacorta.

 

Saló, or the 120 Days of Sodom is one of the most controversial films in the history of cinema. Released posthumously and set in Mussolini's Italy, it tells the story of a group of young people who are captured and locked in a mansion to satisfy the most perverse desires of four omnipotent and corrupt characters.

 

The film is one of the most important references of Saló Island (2013), a sculptural video installation that constitutes one of the central pieces Colapso gravitatorio. After the screening, curator Jorge Villacorta will build bridges between the fascist Italy that Pasolini portrays in the film, the ultra-conservative right-wing turn that characterizes the contemporary world political scenario and the incisive criticism of the neoliberal capitalist system that runs through Okón's work.

 

Admission is free. The film is suggested for older than 18 years.

 

Jorge Villacorta (Lima, 1958) is an art critic and independent curator. He studied genetics at the University of York, Great Britain. He wrote art criticism in Oiga (1989-1993); Página Libre (1990); the Arts and Letters supplement of El Mundo (1994-1995); and Lundero, cultural supplement of the Chiclayo La Industria (1991-2004). He co-curated the exhibition Documentos – tres décadas de Fotografía en el Perú 1960-1990, at the Museo de Arte de Lima in 1997. More recently, he co-curated Urbe & Arte. Imaginarios de Lima en Transformación 1980-2005 (25 years of visual arts, architecture and music in Lima). He was the curator of the anthological exhibitions of Peruvian artists such as, Alina Canziani and Esther Vainstein; and of the deceased José Tola, Cristina Gálvez and Julia Codesido. Between 2014 and 2015 he was part of the curatorial team responsible for the permanent exhibition of the Lugar de la Memoria, la Tolerancia y la Inclusión Social (LUM). His most recent project was the exhibition Inteligencia salvaje. La contraesfera pública 1979-2019, panoramic show co-curated with Issela Ccoyllo, that made visible forty years of counterculture in Lima on the axis of the work of Peruvian artist Herbert Rodríguez. The Ministry of Culture of Peru appointed him Meritorious Personality of Culture in 2013.

Event Title

SCREENING & TALK
Saló, or 120 Days of Sodom by Pasolini and conversation with Jorge Villacorta

 

Event Date
Event Image
s1
s1
s1
s1
s1
Event Title (Spanish)

PROYECCIÓN & CHARLA
Saló, o los 120 días de Sodoma de Pasolini y charla de Jorge Villacorta

Body (Spanish)

Jueves 21 de noviembre
5pm–7:30pm: proyección de la película
7:30pm: conversación con Jorge Villacorta

 

Proyecto AMIL
Lima

 

En el marco de Colapso gravitatorio, exposición del artista Yoshua Okón, Proyecto AMIL se complace en invitarlo a la proyección de Saló, o los 120 días de Sodoma (1975), la última película del famoso director de cine italiano Pier Paolo Pasolini, seguida por una conversación con el curador Jorge Villacorta. 

 

Saló, o los 120 días de Sodoma, es una de las películas más controvertidas de la historia del cine. Estrenada de manera póstuma y ambientada en la Italia de Mussolini, relata la historia de un grupo de jóvenes que son capturados y encerrados en una mansión para satisfacer los más perversos deseos de cuatro personajes todopoderosos y corruptos. 

 

La película es una de las referencias más importantes de Saló Island (2013), instalación video escultórica que constituye una de las piezas centrales Colapso gravitatorio. Luego de la proyección, el curador Jorge Villacorta tenderá puentes entre la Italia fascista que retrata Pasolini en la película, el giro hacia la derecha ultraconservadora que caracteriza el escenario político mundial contemporáneo y la incisiva crítica al sistema capitalista neoliberal que atraviesa el trabajo de Okón. 

 

El ingreso es libre. La película es sólo apta para mayores de 18 años.

 

Jorge Villacorta (Lima, 1958) es crítico de arte y curador independiente. Estudió Genética en la Universidad de York, Gran Bretaña. Escribió crítica en Oiga (1989-1993); Página Libre (1990); el suplemento Artes y Letras de El Mundo (1994-1995); y Lundero, suplemento cultural de La Industria de Chiclayo (1991-2004). Cocuró la exposición Documentos – tres décadas de Fotografía en el Perú 1960-1990, en el Museo de Arte de Lima en 1997. Más recientemente, cocuró Urbe & Arte. Imaginarios de Lima en Transformación 1980-2005 (25 años de artes visuales, arquitectura y música en Lima); también fue el curador de las exposiciones antológicas de las artistas peruanas Alina Canziani y Esther Vainstein, y de los ya fallecidos José Tola, Cristina Gálvez y Julia Codesido. Entre 2014 y 2015 formó parte del equipo curatorial responsable de la exposición permanente del Lugar de la Memoria, la Tolerancia y la Inclusión Social (LUM). Su proyecto más reciente fue la exposición Inteligencia salvaje. La contraesfera pública 1979-2019, muestra panorámica cocurada con Issela Ccoyllo, que visibilizó cuarenta años de contracultura en Lima sobre el eje de la obra del artista peruano Herbert Rodríguez. El Ministerio de Cultura del Perú lo designó Personalidad Meritoria de la Cultura en 2013.

Event Feature Reference
Image Portrait Format
"Landscape"
Event Type
Past
Event Image (Landing image without text)
saló Jorge Villacorta amil