Friday, 21 December 2018

7:30-9pm

 

Proyecto AMIL 

Lima

 

For the second edition of AMIL- Art Sessions, the artist Fátima Rodrigo will present Karaoke Malditoa video installation that takes up aesthetic elements of the informal transport vehicles that fill the deficit of publicly regulated transportation in the city of Lima; to recreate a karaoke where the audience is invited to sing songs to the rhythm of the most popular musical genre in Latin America today: reggaeton.

 

Composed of fragments found and specially selected by the artist in a forum called morbocombi.com, the lyrics of these songs are testimonies of abuse against women on the urban transport system, described in detail and with complacency. In this way, the songs that sound like reggaeton hits reveal themselves as open statements about sexual pleasure understood from a violent and patriarchal perspective.

 

With a dark sense of humour, in Karaoke Maldito, Rodrigo makes visible how the culture of entertainment is a cornerstone in the normalization and socialization of the misogyny and violence against women that is reality in contemporary Lima.

 

 

AMIL- Art Sessions is a series of monthly encounters at Proyecto AMIL aimed to expand artistic and curatorial practice beyond the temporal and spatial limitations of exhibition making. Throughout this series Proyecto AMIL seeks to promote alternative ways to talk and experience contemporary art; as well as create a platform for exchange between artists, curators, researchers and our local audience.

 

 

Fátima Rodrigo (Lima, 1987) studied visual arts at the Pontificia Universidad Católica del Perú. In 2017 she was awarded the Beca Mundiat Flora ars+natura (Bogotá) and in 2018, she took part of Gasworks residency program (London). Her most recent solo shows include: Lo que un día fue No será, Livia Benavides - 80M2 Gallery (Lima, 2018); Mala Mujer, Valenzuela Klenner Gallery (Bogotá, 2018); Geometría Sentimental, Lucía de la Puente Gallery (Lima, 2016); UNAP,Many Studios, Glasgow International Festival (Glasgow, 2016); Otras Tardes, Garúa (Lima, 2015); and Romántico Elegante, Ricardo Palma Cultural Centre (Lima, 2013).  She has taken part in numerous group exhibitions, such as: Los nuevos sensibles, Matucana 100 (Santiago de Chile, 2018); Concurso de Arte Contemporáneo, ICPNA (Lima, 2018); Ciber Café, Amazonas Shopping Centre, Hamburger Bahnhof (Berlín, 2017); Feminicidio: ¡Ni una menos!, Memory and Reconciliation Centre (Bogotá,2017);Muere 100, Valenzuela Klenner Gallery (Bogotá, 2017); KM 55, Bienal Sur (Buenos Aires, 2017); Legado y Divergencia, ICPNA (Lima, 2017); Espejo negro, elefante blanco, El cuarto de máquinas (Mexico City, 2017);Aló Teresa, Bisagra (Lima, 2016); among others.

Event Title

ART SESSIONS
Fátima Rodrigo
Karaoke Maldito

Event Date
Event Image
fr
Event Title (Spanish)

SESIONES DE ARTE
Fátima Rodrigo
Karaoke maldito

Body (Spanish)

Viernes 21 de diciembre de 2018

7:30–9pm

 

Proyecto AMIL

Lima

 

Para la segunda edición de AMIL- sesiones de arte, la artista Fátima Rodrigo presentará Karaoke maldito; una video instalación que retoma algunos elementos de la estética de los vehículos de transporte informal que suplen la carencia de transporte público y regulado en la ciudad de Lima; para recrear un karaoke donde la audiencia será invitada a cantar canciones al ritmo del género musical más popular en la América Latina de hoy: el reggaetón. 

 

Compuestas por fragmentos encontrados y especialmente seleccionados por la artista de un foro llamado morbocombi.com, las letras de estas canciones en realidad son testimonios en los que se describe detalladamente y con complacencia casos de abuso contra mujeres en el sistema de transporte urbano en nuestra ciudad. De esta forma, las canciones que suenan como hitsdel reggaetón, poco a poco se revelan como abiertas declaraciones sobre el placer sexual entendido desde un punto de vista violento y patriarcal. 

 

Con un oscuro sentido del humor, en Karaoke maldito Fátima Rodrigo hace visible cómo la cultura del entretenimiento es una piedra angular de la normalización y socialización de la misoginia y la violencia contra la mujer que se vive en la Lima contemporánea. 

 

AMIL- sesiones de arte es una serie de encuentros mensuales cuyo objetivo es expandir la práctica artística y curatorial más allá de las limitaciones temporales y espaciales de la exposición. A través de esta serie, Proyecto AMIL busca promover formas alternativas de pensar, hablar y experimentar el arte contemporáneo; así como proveer de una plataforma para el intercambio entre artistas, curadores, investigadores y nuestra audiencia. 

 

Fátima Rodrigo (Lima,1987) estudió  escultura en la Pontificia Universidad Católica del Perú y formó  parte de Escuela Flora (Bogotá, 2017) y del programa de residencias Gasworks, (Londres, 2018). Sus exhibiciones individuales incluyen: Lo que un día fue no será, Livia Benavides 80m2 (Lima, 2018); Mala mujer, Valenzuela Klenner (Bogotá, 2018); Geometría Sentimental, Galería Lucía de la Puente (Lima, 2016); UNAP, Many Studios, Glasgow International Festival (Glasgow, 2016); Otras Tardes, Garúa (Lima, 2015 ); y Romántico Elegante, Centro Cultural Ricardo Palma (Lima, 2013). Su obra ha sido parte de diversas exhibiciones colectivas entre las que destacan: Los nuevos sensibles, Matucana 100 (Santiago de Chile, 2018); Concurso de Arte Contemporáneo, ICPNA (Lima, 2018); Ciber café, Amazonas Shopping Centre, Hamburger Bahnhof (Berlín, 2017); Feminicidio: ¡Ni una menos!, Centro de Memoria y Reconciliación (Bogotá, 2017); Muere 100, Valenzuela Klenner (Bogotá, 2017); KM 55, Bienal Sur (Buenos Aires, 2017); Legado y Divergencia, ICPNA (Lima, 2017); Espejo Negro, Elefante Blanco, El Cuarto de Máquinas (Ciudad de México, 2017); Aló Teresaen Bisagra (Lima, 2016); entre otras. 

Image Portrait Format
"Landscape"
Event Type
Past
Event Image (Landing image without text)
FR