(1969-2013)

 

La Pinchajarawis
2011
video with sound
2 min

 

Philosopher, drag queen, activist and founder of the Transvestite Museum of Peru, Giuseppe Campuzano (Lima, 1969-2013) brought to the forefront a debate on the politics of representation and memory of the transvestite body. His performances, interventions, and writings fracture the space that privileges heterosexual subjectivity and redistributes the power, disturbing the Western modern-colonial perspective of sexuality and the epistemologies of the north. His queer archive of stories, memories, chronicles and montages is a crucial collection of counter-fictions that can be used to continue surviving and resisting naturalized forms of domination and pathologization.

La Pinchajarawis references a traditional genre of Andean poetry, Jarawi or Harawi, common during the Inca Empire. Harawi expresses intimate feelings related to love and memory through song, in a mood of sadness or melancholia. The aesthetics in the video are reminiscent of religious colonial paintings. Giuseppe appears cross-dressed as Mater Dolorosa, eclipsing the sun. She sings a melody while a wordplay scrolls below that combines language with queer experience and evokes a cosmic, shamanic, and androgynous past. 

Firstname
Giuseppe
Lastname
Campuzano
Body (Spanish)

(1969-2013)

 

La Pinchajarawis
2011
Video con sonido
2 minutos

 

Filósofo, drag queen, activista y fundador del “Museo Travesti del Perú”, Giuseppe Campuzano (Lima, 1969-2013) puso sobre la mesa un debate en torno a las políticas de representación y memoria del cuerpo travesti. Sus performances, intervenciones y escritos fracturan el espacio que privilegia la subjetividad heterosexual y redistribuye el poder, perturbando la perspectiva occidental moderna-colonial de la sexualidad y las epistemologías del norte. Su extraño archivo de historias, recuerdos, crónicas y montajes es una colección crucial de contra-ficciones que pueden usarse para continuar sobreviviendo y resistiendo las formas naturalizadas de dominación y patologización.

La Pinchajarawis hace referencia a un género tradicional de poesía andina, Jarawi o Harawi, común durante el Imperio Inca. En un estado de tristeza o melancolía, el Harawi expresa sentimientos íntimos relacionados con el amor y la memoria a través del canto. La estética del video es una reminiscencia a las pinturas religiosas coloniales. Giuseppe aparece travestido como la Mater Dolorosa, eclipsando el sol, mientras canta una melodía que combina el lenguaje con la experiencia queer, al mismo tiempo que evoca un pasado cósmico, shamánico y andrógino.