(b. 1978)

 


Towards a Homoerotic Historiography
2014
2 series of 10 gold washed silver figures
2 x 1.5 cm each

Towards a Homoerotic Historiography
2013
Pencil and watercolor on paper
Series of 10 drawings
22.9 x 30.5cm each

 

Carlos Motta (Bogota, 1978) is a multi-disciplinary artist whose work draws upon political history in an attempt to create counter narratives that recognize suppressed histories, communities, and identities. 

Towards a Homoerotic Historiography is a series of 10 drawings and 20 gold washed silver figures. The figures are miniature copies of pre-Hispanic sculptures that were found throughout the Americas during the years of the conquest and belong to indigenous cultures such as the Peruvian Moche and the Colombian Quimbaya. Both the drawings and figures present an understanding of history through the representation of homoerotic acts.

Christian moral judgments in archaeology have avoided consideration of the role of the body, desire and pleasure in these cultures. This work suggests the need to rethink the imposing use of European epistemological categories onto knowledge that defies them. 

Firstname
Carlos
Lastname
Motta
Body (Spanish)

(n. 1978)

 


Hacia una historiografía homoerótica
2014
2 series de 10 figuras de plata bañadas de oro
2 x 1,5 cm cada una

Hacia una historiografía homoerótica
2013
Lápiz y acuarela sobre papel
Serie de 10 dibujos
22,9 x 30,5 cm cada uno

 

Carlos Motta (Bogota, 1978) es un artista multidisciplinar cuyo trabajo se centra en la historia política en un intento de crear contra narrativas que reconozcan historias, comunidades e identidades suprimidas.

Hacia una historiografía homoerótica es una serie de 10 dibujos y 20 figuras de plata bañadas en oro. Las figuras son copias en miniatura de esculturas prehispánicas que fueron encontradas en el continente americano durante los años de la conquista y que pertenecen a  culturas indígenas peruanas y colombianas, como la Moche y la Quimbaya respectivamente. Tanto los dibujos como las figuras presentan un recuento de la historia a través de la representación de actos homoeróticos.

Los juicios morales cristianos en la arqueología han evitado considerar el papel fundamental del cuerpo, el deseo y el placer en estas culturas. Este trabajo sugiere la necesidad de repensar el uso de categorías epistemológicas europeas en conocimientos que las desafían.