(b. 1976)
Resistencia
2009
Heating resistance, insulators, steel cord, sensors and electricity
Dimensions variable
Marcela Armas works at the intersection between art, science and technology. She has explored the poetic potential of materials and their mechanisms as a starting point to reflect on conflicting social relations. Armas is interested in observing material phenomena, its transformations and its overflow as manifestations of thought. Resistencia is a representation of the United States-Mexico border executed with a metal incandescent filament called ‘resistance heating.’ The wire structure used in the work establishes a metaphorical relationship to the socio-political reality that is lived on both sides of the border; a reality represented as an overwhelming line filled with tension and incandescence. Resistance heating demands and consumes large amounts of energy from the electrical grid from which it draws power. The work reflects the border as a dangerous edge, as well as the rupture and distortion of relations between two neighboring nations.
(n. 1976)
Resistencia
2009
Calentamiento por resistencia, aisladores, cable de acero, sensores y electricidad
Dimensiones variables
Marcela Armas trabaja en la intersección entre el arte, la ciencia y la tecnología -explorando el funcionamiento y potencial poético de los materiales- como punto de partida para reflexionar sobre las relaciones sociales en conflicto. Armas está interesada en la observación de los fenómenos materiales, sus transformaciones y su desbordamiento como manifestaciones de pensamiento. Resistencia es una representación de la frontera entre Estados Unidos y México ejecutada con un filamento incandescente de metal llamado “calentamiento por resistencia”. La estructura de alambre usada en el trabajo establece una relación metafórica con la realidad socio-política que se vive en ambos lados de la frontera; una realidad representada como una abrumadora línea llena de tensión e incandescencia. El calentamiento por resistencia demanda y consume grandes cantidades de energía de la red eléctrica que la alimenta. La obra refleja la frontera como un borde peligroso, que marca la ruptura y la distorsión de las relaciones entre dos naciones vecinas.